Hoe ziet Groeikracht er eigenlijk uit op een school? In een video nemen docent economie en Groeikrachtcoach Pim Clasquin, rector Lodewijk Dijksgraaf en expertcoach Roos Adema je mee in hun ervaringen bij het Stanislascollege in Pijnacker. Ze vertellen wat Groeikracht inhoudt en hoe het het dagelijks werken in de school verandert.
Een nieuwe manier van werken
Leraar zijn is vaak een eenzaam beroep: alleen voor de klas, ieder in zijn eigen vakgroep. Groeikracht doorbreekt dit patroon door samenwerking centraal te stellen. Docenten ontwerpen samen lessen, geven elkaar feedback en gebruiken data om beter inzicht te krijgen in wat wel en niet werkt. Het resultaat: beter onderwijs én meer werkplezier.
Van eilandjes naar samenwerking
Expertcoach Roos Adema benadrukt dat scholen vaak bestaan uit losse secties en werkgroepen. Groeikracht brengt die eilandjes bij elkaar. Door structureel samen te werken, ontstaat er een verbetercultuur waarin ook leerlingen actief een stem krijgen. Zo werd in Pijnacker bijvoorbeeld een ‘leerlingarena’ georganiseerd om het thema veiligheid te onderzoeken. De uitkomsten verrasten het team en leidden tot nieuwe inzichten.
Voor scholen die willen bewegen
Het traject start met training en een gezamenlijke startdag. Daarna volgen cycli van lesontwerp, feedback en reflectie. Adema ziet veel beweging en bevlogenheid bij collega’s. ‘Je moet dit doen op het moment dat je echt verandering wilt,’ zegt Clasquin. ‘Niet omdat je iets extra’s zoekt, maar omdat je een andere manier van werken kiest.’