Samenwerken aan nog beter onderwijs!

De wereld verandert, het onderwijs ook. Als schoolteam blijf je leren en ontwikkelen om het best mogelijke onderwijs voor de leerlingen te realiseren. Met Groeikracht bieden we handvatten om dit, met je team, planmatig en structureel vorm te geven, gebaseerd op ervaringen van andere scholen en op wat we weten uit onderwijsonderzoek.

Onze ambitie

Met Groeikracht geven we schoolteams de mogelijkheid om het onderwijs zelf te verbeteren – bottom-up. We ondersteunen leraren en schoolleiders met tijd, kennis en expertise, zodat zij vanuit de vraagstukken in hun eigen praktijk en hun ambitie aan de slag kunnen. Hierbij leren ze hoe ze inzichten uit onderzoek effectief kunnen toepassen. Op die manier werkt een team stap voor stap aan het versterken of ontwikkelen van een onderzoeks-en verbetercultuur binnen de school.

Programma met impact

Groeikracht is onderdeel van het programma Ontwikkelkracht, waarin praktijkervaring en wetenschappelijke inzichten samenkomen. De focus ligt op co-creatie, evidence-informed werken en een lerende aanpak. Het doel is om schoolteams blijvend te ondersteunen in het verbeteren van het onderwijs, zodat leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen en leraren met meer plezier in het onderwijs werken. Groeikracht is een tweejarig programma, waarvan het eerste jaar wordt gesubsidieerd door het Nationaal Groeifonds. Meer informatie over de andere pijlers van Ontwikkelkracht en de subsidieregeling is te vinden op de website van Ontwikkelkracht.

Bewezen aanpak

We combineren in de Groeikracht-werkwijze elementen van leerKRACHT, het LerarenOntwikkelFonds en activiteiten gericht op evidence-informed werken.

Het programma van Groeikracht is gestoeld op een aantal principes voor het realiseren van een verbetercultuur.

Intensiteit

De totale intensiteit van het gesubsidieerde deel van het programma (op basis van het eerste jaar begeleiding en 40 schoolweken per jaar) bedraagt 80 uur voor leraren (twee uur per week), 160 uur voor schoolcoaches (vier uur per week) en 240 uur voor schoolleiders (zes uur per week).

In het tweede, niet gesubsidieerde jaar is de manier van werken meer (school)eigen gemaakt. Hierdoor neemt de intensiteit af en komt er steeds meer tijd beschikbaar voor onderwijsontwikkeling.

‘Ik ben ervan overtuigd dat leraren de spil in onderwijsinnovatie zijn. Zij hebben vaak geweldige ideeën. Als ze het vertrouwen krijgen, met een goede mix van tijd, ruimte, goede begeleiding en financiële middelen, dan ontstaan er krachtige onderwijsvernieuwingen. Dat maakt dat je met plezier kunt werken in het onderwijs. En dat moet ook, want kinderen leren het meest van een gelukkige leraar.’

Antoinette Donkers, leraar

Wat levert Groeikracht op?

  • Gemotiveerde leraren die met hun team zorgen voor het beste onderwijs voor hun leerlingen.
  • Een cultuur van leren en verbeteren op school.
  • Levendige netwerken van onderwijsprofessionals die leren van elkaar.
  • Minder werkdruk omdat er bewuste keuzes worden gemaakt over wat wel en niet gedaan moet worden.

Meer leerwinst en onderwijskansen voor alle leerlingen.

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings