We combineren in de Groeikracht-werkwijze elementen van leerKRACHT, het LerarenOntwikkelFonds en activiteiten gericht op evidence-informed werken.
Het programma van Groeikracht is gestoeld op bewezen principes uit onderzoek en praktijk voor het realiseren van een verbetercultuur:
- gezamenlijke verantwoordelijkheid van het hele team (Leithwood e.a., 2020),
- autonomie van scholen in de bepaling van kwaliteitsstandaarden (Harvey & Stensaker, 2008),
- een gezamenlijke visieontwikkeling op leraarschap en professionalisering,
- faciliteren van professionele ontwikkeling van alle medewerkers,
- samenwerking tussen leraren en externe experts,
- een innovatieve en onderzoekende organisatiecultuur,
- gespreid leiderschap (Ros e.a., 2020),
- deelname aan lerende netwerken buiten de school (o.a. Chapman & Aspin, 2001), en
- evidence-informed werken.
Tenslotte is Groeikracht gebaseerd op een aantal onderdelen van een veranderproces uit onderzoek van McKinsey (zie o.a. McKinsey, 2020):
- het ervaren van opbrengsten van een nieuwe werkwijze,
- voorbeeldgedrag van de schoolleiding en leraren (role modeling),
- het inbedden van de werkwijze in het schoolsysteem, en
- het opbouwen van vaardigheden, zoals haalbare doelen opstellen en feedback geven (zie Keller & Price, 2011).
Resultaten LerarenOntwikkelFonds
Het LOF heeft in de periode van 2015 tot 2021 bij de deelnemende leraren tot vernieuwing en verbetering van de kwaliteit van het onderwijs geleid. Gebleken is dat de projecten van leraren bij hebben gedragen aan professionalisering, meer werkplezier en de ontwikkeling van ‘teacher leadership’, het proces waarbij leraren op basis van expertise en affiniteit invloed uitoefenen op collega’s, schoolleiders en andere actoren binnen en buiten de school. Daarnaast heeft het de onderlinge kennisdeling en het netwerk van leraren vergroot waardoor ze buiten hun eigen directe werkomgeving kennis hebben opgedaan.
Onderzoek
De leerKRACHT-aanpak leidt tot een lerende cultuur op scholen en sterker handelen van leraren, zo blijkt uit onderzoek van Oberon en Universiteit Utrecht.
Samen met onze partners in Ontwikkelkracht (Education Lab en het NRO) hebben we aanvullende lessen over het toepassen van onderwijsonderzoek verwerkt in de Groeikracht-werkwijze. Daarbij maken we gebruik van de zeven pijlers uit de NRO-leidraad ‘Verbeteren onderwijskwaliteit’.